Til høyre har vi lagt ut de Senneh-kelimene vi har inne for tiden - samt en svært stor Bidjar-kelim, som også er laget i den kurdiske delen av Iran.
En annen type kurdiske kelimer ble laget i byen Bidjar og utallige landsbyer i omegnen, som tidligere var et administrasjonssenter i provinsen.
Senneh er det kurdiske navnet på byen Sanandaj, i det vestlige Iran. Den ligger i hjertet av den regionen der innbyggere av kurdisk opprinnelse er i flertall. Vandrer man i gatene i byen hører man det kurdiske språket overalt og ser folk kledd i tradisjonelle drakter.
Byen er siden langt tilbake i tid kjent for sin godt utviklede tekstilkunst. Dette gjelder knyttede tepper, der Senneh-tepper forsvarer sin plass blant de fineste persiske tepper. Like anerkjent er kelimene, det vil si vevde tekstiler uten de håndknyttede teppenes luv. Senneh-kelimer har en spesiell teknikk, som minner om den som ble brukt i de billedtepper vi kjenner fra norsk middelalder og senere. Denne teknikken lar innslagstråden - som jo danner mønsteret i kelimer - sno seg rundt motiver og på den måten tillate bøyde linjer i mønsteret. De fleste andre kelimteknikker tillater bare rette og skrå linjer.
De fineste kelimene av denne typen som ennå fins i handelen, stammer fra slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet og ble laget på oppdrag av guvernøren eller andre stormenn i provinsen til eget bruk eller som eksklusive gaver. Nr. 753, 7053 og 8076 er av denne typen. Disse er usedvanlig delikate og elegante i utformingen, med svært fint tegnede og detaljerte blomstermotiver.
Men det ble også laget kelimer av enklere type, slik som nr. 516, 7052 og 55915. De er laget med samme mønstermotiver og samme veveteknikk, men er mindre delikate i utførelsen. Likevel er dette også vakre og dekorative tekstiler.