Overskrift

Mye på grunn av liten tilgang på eldre tepper har det blitt satt i gang produksjon av nye teppetyper også i land som Iran og Afghanistan. Jeg foretrekker å kalle dette prosjekter fordi disse nye teppene har distinkte kjennetegn som gjør dem lette å skille fra tradisjonelle tepper. Noen er nærmest eksperimentelle og representerer klare brudd på tradisjonen. Et eksempel på dette kan du se i min bok Orientalske Tepper  på side 32. Andre ligger nær opp til tradisjonen og kjennes best ved at de holder et høyt kvalitetsmessig nivå. I dag finnes det flere prosjekter i Iran av denne typen.

Det har vært en del diskusjon i teppekretser rundt disse prosjektene fordi de delvis faller utenfor tradisjonelle betegnelser. Et eksempel kan illustrere dette. På side 73 i min bok Orientalske Tepper  finner du bilde av et teppe fra det såkalte Mir prosjektet. Bildet viser et teppe som i stil hører hjemme i Shiraz området i Sør Iran. Mønstret kalles mille fleur - tusen blomster - og er særlig kjent fra Kashgai tepper laget på 1800-tallet. Noen vil hevde at tepper som på bildet er morgendagens antikviteter og er vel så bra som originalen. Min personlige mening er at vi kanskje står overfor morgendagens antikviteter når det gjelder de beste av disse nye prosjektteppene - det vil fremtiden alene avgjøre - men de kan ikke uten videre sammenlignes med og erstatte de beste Kashgai teppene fra 1800-tallet. Det vil være som å sammenligne moderne Krogenes møbler med bondemøbler fra 1700-tallet.

Et praktfullt teppe fra et av de mange nye prosjektene som har utviklet seg i Iran de siste årene. Dette teppet har plantefarger og håndspunnet garn. Størrelse 250 x 180cm. Ref.: 5028.
Totalsum:
    Til kassen
    lagt til handlevogn